FAQ

FOR PRIVATPERSONER:

HVEM HANDLER JEG MED?

Opaldo stiller en onlineplatform til rådighed for brugere og virksomheder. Du handler med den virksomhed, som sender tilbuddet via Opaldo.dk. Du vil ALTID blive præsenteret for virksomheden som sælger, med CVR-nummer, firmanavn og adresse, før du godkender et køb.

HVORDAN OPRETTER JEG ET BUD?

Du skal først oprette en profil på Opaldo.dk, for at kunne modtage tilbud. Du kan se præcis hvordan du opretter dig, ved at klikke her: ”SÅDAN KØBER DU”.

ER PRISERNE INKLUSIVE FRAGT?

Nej, alle priser er eksklusive fragtomkostninger. Sælger oplyser altid priserne uden fragt, da der er forskellige ønsker til, hvordan folk vil have leveret deres varer og for bedre at kunne sammenligne de udbudte priser. Desuden kan der være nogen, der aftaler at afhente de købte varer selv og derfor ikke skal påregne fragtomkostninger.

HVOR KAN JEG FÅ OPLYST FRAGTOMKOSTNINGERNE?

I forbindelse med, at du gennemfører en handel på en vare, er der altid opgivet de fragtmuligheder du kan vælge imellem. Hvis der ikke er oplyst nogen fragtomkostninger, så er der fri fragt på produktet. Der er fri fragt på alle køb over 499 kr.

ER MIN TILMELDING TIL ET PRODUKT JURIDISK BINDENDE?

Nej, din tilmelding er ikke juridisk bindende. Du kan altid annullere din tilmelding. Har du modtager et tilbud per mail, men ønsker du ikke at købe, lader du bare være med at gennemfører betalingen.

ER ET KØB JURIDISK BINDENDE?

Ja, har du accepteret og gennemført et køb, er det juridisk bindende. Men du har altid 14 dages fortrydelsesret i henhold til forbrugeraftaleloven.

HVAD HVIS JEG FORTRYDER MIN TILMELDING TIL ET PRODUKT?

Hvis du fortryder din tilmeldelse, kan du slette tilmeldingen igen. Hvis du allerede har modtaget produktet, har du 14 dages fortrydelsesret som loven foreskriver.

HVORNÅR OPKRÆVES PENGE PÅ MIT BETALINGSKORT?

Opaldo opkræver penge på dit betalingskort, så snart den virksomhed, du har købt varen af, har afsendt varen til dig.

HVORDAN RETURNERER JEG EN VARE?

Fortryder du købet, skal Opaldo underrettes herom senest 14 dage efter den dag, du har modtaget varen. Du har pligt til at returnere varen i væsentlig samme stand og mængde, som den er modtaget, dette er også gældende for den emballage og de infoskilte, der er på varen. Du skal selv afholde de omkostninger, der er forbundet med at returnere varen. Du kan fortryde et køb ved enten at nægte at modtage varen, ved at overdrage varen til postvæsenet, eller ved at returnere varen på den virksomheds adresse, hvorfra du har købt varen. Denne adresse kan du bl.a finde på ordrebekræftelsen du modtog i forbindelse med handlen.

HVORDAN FÅR JEG TILBAGEFØRT PENGENE JEG HAR BETALT FOR EN RETURNERET VARE?

Når du har returneret varen, går du ind på ”Mit Opaldo” under ”Mine Køb”, vælger ”Produkt købt, Betaling Gennemført, Varer Sendt”, klikker på det pågældende produkt og klikker på knappen ”Returnér produkt”, så bliver sælger gjort opmærksom på, at du har returneret varen. Så snart sælger har modtaget varen, markerer han varen som modtaget og pengene for produktet bliver sat ind på din konto. Bemærk venligst, at fragtomkostninger ikke refunderes.

HVAD HVIS DER ER FEJL PÅ VAREN?

Hvis der er fejl på varen, skal du tage kontakt til det firma, der har solgt dig varen. Du er selvfølgelig beskyttet af købelovens normale regler.

HVAD HVIS JEG HAR KØBT PRODUKTET, MEN IKKE MODTAGER DET?

Hvis du har købt en vare, og ikke modtaget den inden for rimelig tid, så skal du kontakte sælgeren direkte. Aftalen er indgået mellem dig og den sælgende virksomhed.

HVORDAN SIKRER JEG MIG SOM KØBER, AT LEVERANDØREN EKSISTERER?

Opaldo tjekker, at alle firmaer, som sælger produkter gennem Opaldo.dk, har et gyldigt CVR nummer. Desuden kontakter vi alle firmaer og den kontaktperson, som firmaet oplyser i registreringsprocessen. Derudover tjekker vi ratings og review sites, for at sikre, at andre har haft gode oplevelser med firmaet. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du selv undersøger udbyderen.

HVAD HVIS VAREN IKKE SVARER TIL BESKRIVELSEN?

Om en vare lider af mangler, må vurderes ud fra beskrivelsen af varen. Vi anbefaler derfor, at du gemmer et skærmprint af annoncen og al korrespondance mellem dig som køber og virksomheden, indtil varen er modtaget og gennemprøvet. Viser det sig, at varen ikke svarer til beskrivelsen, skal du med det samme kontakte sælger og gøre opmærksom på dette. Grunden til, at det skal ske med det samme er, at hvis du venter for længe med at reklamere, mister du retten til at gøre indsigelser. Kontakt sælger, og gå i dialog omkring annullering, ombytning eller godtgørelse. Såfremt I ikke kan løse problemet ved almindelig samtale, bør du af bevismæssige årsager sende sælger et anbefalet brev, hvor du gør dine indsigelser gældende. Du bør gemme en kopi af brevet. Hvis det købte lider af en mangel, kan du som køber enten forlange, at købet går tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.

HVEM BÆRER RISIKOEN FOR FORSENDELSEN?

Sælger bærer risikoen for produktet, indtil varen er overgivet til den, der skal fragte varen til køber. Hvis intet andet er aftalt, er Post Danmark at anse for normal fragtfører. Post Danmark fraskriver sig ethvert ansvar for varens hændelige undergang eller forringelse i forbindelse med almindelig brevforsendelse, og derfor anbefaler vi, at der benyttes pakkepost, hvis varen er af større værdi. Ved benyttelse af pakkepost er varen forsikret op til kr. 5.000,-. Kort sagt anses varen for leveret i det øjeblik sælger lægger den i postkassen eller afleverer den på posthuset. Fra dette tidspunkt er det købers risiko, at varen når frem. Det er naturligvis et krav, at varen pakkes og forsendes forsvarligt.

HVORDAN OPKRÆVES DER PENGE FOR DE SOLGTE VARER?

Ved din bestilling godkendes dit betalingskort automatisk hos PBS via en sikker server hos Quickpay. Alle oplysninger sendes i krypteret form. Du løber derfor ingen risiko ved at handle hos Opaldo.

FOR VIRKSOMHEDER:

HVORDAN SÆLGER JEG VARER VIA OPALDO.DK?

Du skal oprette en firmaprofil. Dit firma skal derefter godkendes af Opaldo. Dette sker normalt med det samme, men kan i visse tilfælde tage op til 2 arbejdsdage.

HVAD ER GODKENDELSESPROCESSEN?

Opaldo tjekker at alle firmaer, som sælger produkter gennem Opaldo.dk har et gyldigt CVR nummer og at stamoplysningerne passer. Vi kontakter firmaet og den person, som firmaet oplyser som kontaktperson i registreringsprocessen. Derudover tjekker vi rating og review sites, for at tjekke andres oplevelser med firmaet.

HVAD KOSTER DET AT SÆLGE varer VIA OPALDO.dk?

Opaldo opkræver 8% i salær, der beregnes af udsalgsprisen inkl. moms og eksklusive fragtomkostninger. Salæret på 8% bliver tillagt moms.

HVAD SKAL JEG GØRE NÅR MIN VIRKSOMHED MODTAGER VARER RETUR?

Når du modtager varer retur, har køber allerede været inde på Opaldo.dk og oplyst, at varen er sendt retur. Derfor vil ordren fremgå af punktet ”Produkter returneret” under Mit Opaldo. Du skal ved modtagelsen klikke på ”Produkter returneret”, vælge den modtagede vare og klikke ”Returvare modtaget”, så vil Opaldo tilbagebetale køber beløbet for varen.

HVAD HVIS KØBER IKKE HAR MARKERET VAREN SOM SENDT RETUR?

Hvis køber har sendt en vare retur, men ikke oplyst Opaldo, at den er returneret, vil ordren ikke fremgå under ”Produkter returneret”. Du skal derfor gøre køber opmærksom på, at varen skal markeres som returneret under ”Mit Opaldo”.

HVORDAN OPKRÆVES DER PENGE FOR DE SOLGTE VARER?

Ved købers bestilling godkendes købers betalingskort automatisk hos PBS via en sikker server hos Quickpay. Alle oplysninger sendes i krypteret form. Køber løber derfor ingen risiko ved at handle hos Opaldo

HVORNÅR OPKRÆVES PENGE PÅ KØBERS KREDITKORT?

Opaldo opkræver penge på købers kreditkort, så snart din virksomhed har markeret varen som afsendt på ’Mit Opaldo’.

HVORNÅR MODTAGER MIN VIRKSOMHED PENGE FOR DE SOLGTE PRODUKTER?

Opaldo kan ikke opkræve penge for de solgte varer før din virksomhed har markeret varerne som afsendte. Dette gøres på siden ’Mit Opaldo’. Så snart varerne er markeret som afsendt, gennemfører Opaldo korttransaktionen. Pengene bliver herefter overført til Opaldos konto, hvorefter Opaldo trækker et gebyr på 8% eksklusive fragt. Det resterende beløb indestår hos Opaldo i op til 21 dage for at imødekomme eventuel tilbagebetaling ved returnering af varen.

HVOR LANG TID GÅR DER FRA MIN VIRKSOMHED HAR MARKERET VAREN SOM AFSENDT TIL PENGENE ER PÅ VORES FIRMAKONTO?

Der kan gå op til 21 dage, fra du har markeret varen som afsendt, til du har fået betaling for den solgte vare.

HVORFOR TILBAGEHOLDER OPLADO PENGENE I OP TIL 21 DAGE?

Grunden til, at Opaldo tilbageholder pengene i op til 21 dage er, at såfremt køber fortryder sit køb af varen, kan der gå op til 14 dage før køber returnerer varen. Hertil kommer tiden for fragt til og fra køber.

HVILKEN DOKUMETATION FÅR MIN VIRKSOMHED FOR ET SALG?

Din virksomhed får, når handlen er gennemført, en kvittering med opgørelse over hver handel.

HVILKE VARER KAN JEG SÆLGE PÅ OPALDO.DK?

Du kan både sælge nye produkter og demomodeller gennem Opaldo.dk. Men husk at markér, hvis der er tale om demomodeller ved, at sætte flueben i ”Dette er udstillingsmodeller” ifm. udsendelse af tilbud. Så bliver køber automatisk gjort opmærksom på, at det er en demomodel han/hun er ved at købe.